Skip to content
آیین نامه ماینینگ و استفاده از رمزارزها

آیین نامه استخراج رمز دارایی 1401

جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور

تصویب نامه هیئت وزیران

بسمه تعالی

با صلوات بر محمد و آل محمد

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت نیرو وزارت نفت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات – وزارت اطلاعات وزارت کشور – سازمان برنامه و بودجه کشور – معاونت اقتصادی رییس جمهور سازمان ملی استاندارد ایران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

گمرک جمهوری اسلامی ایران ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱٫۶٫۶ به پیشنهاد معاونت اقتصادی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه استخراج رمز دارایی ها را به شرح زیر تصویب کرد

آیین نامه استخراج رمز دارایی ها

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند

1- فناوری دفتر کل توزیع شده: فناوری که با استفاده از روشهای اجماع بین دارندگان دفتر کل اطمینان میدهد که اطلاعات دفتر کل بین آنها به صورت کامل همگام و تقلب نا پذیر توزیع شده و هرگونه تغییر در اطلاعات دفتر کل بین دارندگان آن به روزرسانی گردد.

2- داده رقومی (دیجیتالی موجودیت رقومی (دیجیتالی): که امکان نسخه برداری (کپی) از آن وجود دارد و در زمان ارسال فرستنده چیزی از دست نمیدهد و گیرنده یک نسخه از آن را به دست می آورد.

3- ارزش رقومی دیجیتالی موجودیت رقومی (دیجیتالی): که امکان نسخه برداری (کپی) از آن وجود ندارد و با تضمین فناوری یا شخص ثالث در زمان ارسال الزاماً فرستنده آن را از دست میدهد تا گیرنده آن را به دست بیاورد.

4- رمز دارایی: نوعی ارزش رقومی (دیجیتالی که الگوی ساخت نشان حساب و خلق و تسویه ارزش رقومی (دیجیتالی بر پایه فناوری دفتر کل توزیع شده میباشد و قیمت آن بر مبنای پول رایج کشورها ثابت یا متغیر بوده و نرخ آن در بازارهای متمرکز یا غیر متمرکز داخلی یا بین المللی تعیین میشود و کار کرد ذخیره ارزش آن بر کارکردهای واسطه مبادله و سنجش ارزش غلبه دارد.

5- استخراج رمز دارایی: نوعی خلق رمزدارایی است که در آن کاربران عضو یک شبکه دفتر کل توزیع شده به ازای اثبات انجام یک کار معین فعالیت پردازشی) یا بر اساس دیگر رویه (پروتکل های اجماع مکان به روز رسانی دفتر کل آن شبکه تراکنشهای صحیح را فراهم و متناسب با سهم خود در کل تلاش اعضای شبکه رمز دارایی استخراج شده و کارمزدهای تعیین شده روی هر تراکنش را دریافت میکنند.

6- مراکز استخراج رمز دارایی عادی: شخصیت حقوقی سرمایه گذار که با اخذ مجوزها و تأمین انرژی لازم در چهارچوب این آیین نامه و دستورالعملهای آن با خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات پردازشی به عملیات استخراج رمز دارایی می پردازد.

7- مراکز استخراج رمز دارایی بزرگ مقیاس: نوعی از مراکز استخراج رمز دارایی که در آن استخراج به صورت تجمیعی و متمرکز در مقیاس بالا صورت می پذیرد و خدمات میزبانی تجهیزات استخراج مجاز و قانونی به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه میشود.

8- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

9- وزارت صمت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

ماده 2- هر گونه فعالیت مربوط به استخراج رمزدارایی اعم از واردات تولید، فروش و تعمیرات تجهیزات صرفاً با دریافت مجوز از وزارت صمت و از طریق رویه قانونی تجاری و گمرکی مجاز است. با وارد کنندگان متخلف حسب مورد مطابق قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۹۰ قانون مقررات صادرات و واردات – مصوب ۱۳۷۲ و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب ۱۳۹۲ و با تولید کنندگان و فروشندگان متخلف حسب مورد مطابق با قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی – مصوب ۱۳۸۹ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد – مصوب ۱۳۹۶- با اصلاحات بعدی آنها برخورد خواهد شد.

تبصره 1- وزارت صمت موظف است اطلاعات دریافت کنندگان مجوز موضوع این ماده را در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دهد.

تبصره 2- وزارت صمت میتواند در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور

مجوز یادشده را به سازمانهای مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.

تبصره 3- استقرار مراکز استخراج رمز دارایی با مصرف برق شامل محدودیت (۱۲۰) کیلومتری شهر تهران (۵۰) کیلومتری شهر اصفهان و (۳۰) کیلومتری مراکز سایر استانها نمی باشد.

تبصره 4- صدور هرگونه مجوز استخراج رمز دارایی توسط وزارت صمت یا سازمانهای مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی برای متقاضیان برق پس از هماهنگی با وزارت نیرو و برای متقاضیانی که برای استخراج نیازمند تامین گاز و یا سوخت فسیلی میباشند پس از هماهنگی با وزارت نفت می باشد.

تبصره ۵-  پهنه‌بندی جغرافیایی برای تعیین اولویت محل استقرار مراکز استخراج رمزدارایی و اتخاذ مزیت قیمت انرژی توسط وزارت نیرو با همکاری وزارت نفت انجام می‌شود.

تبصره ۶-  هرگونه واگذاری به غیر یا تغییر در تعداد و نوع تجهیزات استخراج رمزدارایی برای دارندگان مجوز مرکز استخراج رمزدارایی باید به‌صورت دوره‌های سه‌ماهه در سامانه وزارت صمت ثبت و مجوز مربوط نیز اصلاح گردد.

تبصره ۷-  شرایط صدور مجوز واردات یا تولید تجهیزات تخصصی استخراج رمزدارایی با رعایت ماده (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی – مصوب ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن توسط وزارت صمت با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین و ابلاغ خواهد شد.

ماده ۳-  به‌منظور مدیریت بهینه مراکز استخراج و باهدف کمک به کاهش استخراج غیرمجاز وزارت صمت مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت دستورالعمل مربوط به تأسیس و راه‌اندازی مراکز استخراج بزرگ‌مقیاس را ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۴-  سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکتریکی و استانداردهای فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات استخراج رمزدارایی را تدوین و ابلاغ نماید. استفاده از دستگاه‌های غیراستاندارد استخراج رمزدارایی با تشخیص سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است. در صورت تخلف مطابق با قوانین مربوط اقدام می‌شود.

ماده ۵- استفاده از انشعاب برق با گاز که برای مصارف دیگر برقرار شده جهت استخراج رمزدارایی ممنوع می‌باشد. در صورت تخلف مطابق با قوانین مربوط اقدام می‌شود.

ماده ۶-  شوراهای تأمین استان و شهرستان و کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات صمت و اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف به همکاری با وزارتخانه‌های نیرو و نفت و امور اقتصادی و دارایی مرکز اطلاعات مالی در شناسایی و حسب وظیفه قانونی برخورد با مراکز و تجهیزات استخراج غیرمجاز رمزدارایی هستند.

تبصره- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با تعامل و تبادل مستمر اطلاعات با وزارت نیرو و با همکاری نهادهای اطلاعاتی امنیتی و انتظامی اقدامات لازم برای استقرار سامانه‌های هوشمند باهدف شناسایی الگوهای ارتباطات استخراج رمزدارایی را به عمل‌آورده و موارد شناسایی شده را به همراه محدوده جغرافیای محل انجام استخراج برای بررسی و تشخیص استخراج غیرمجاز به وزارت نیرو ارسال نماید تا مطابق مفاد این آیین‌نامه برخورد لازم صورت پذیرد.

ماده7- مراکز استخراج رمزدارایی مجازند برق موردنیاز خود را با یک و یا ترکیبی از شیوه‌های زیر تأمین نمایند:

1- احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و یا خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث که از زمان ابلاغ این آیین‌نامه مطابق مقررات مصوب وزارت نیرو به بهره‌برداری خواهند رسید.

2- سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و یا استفاده از گواهی صرفه‌جویی انرژی تخصیص‌یافته در چهارچوب دستورالعمل بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست که توسط وزارت نیرو به تصویب می‌رسد.

3- سرمایه‌گذاری در احداث و بهره‌برداری از نیروگاه حرارتی تولید برق با تأمین سوخت از محل گاز همراه (فلر).

4- برای خرید برق از شبکه سراسری با دریافت انشعاب برق به جز در زمان محدودیت شبکه برق و سوخت بهای هر کیلووات‌ساعت برق مصرفی برابر با قیمت متوسط ریالی صادراتی برق بر اساس نرخ تسعیر سامانه نیما با کسر تخفیفات زیر تعیین می‌گردد:

الف – تخفیف ولتاژ اتصال به شبکه برق در جهت گسترش مراکز استخراج بزرگ‌مقیاس بر اساس دستورالعمل وزارت نیرو و حداکثر به میزان بیست درصد (۲۰) قیمت متوسط ریالی صادراتی برق

ب- تخفیف مربوط به انجام تعهد ارزی بر اساس این آیین‌نامه حداکثر به میزان ده درصد (۱۰)

تبصره ۱-  تخفیفات فوق بر روی قبوض صادره برق پس از اعلام تأیید برگشت ارز توسط بانک مرکزی به وزارت نیرو اعمال می‌گردد.

تبصره ۲-  قیمت متوسط ریالی برق صادراتی بر اساس نرخ تسعیر سامانه نیما به‌صورت سه‌ماهه توسط وزارت نیرو اعلام می‌گردد.

5- احداث نیروگاه حرارتی خارج از شبکه سراسری که تعرفه سوخت آن به ترتیب زیر تعیین می‌شود

تعرفه انرژی – تعرفه گاز تعرفه سوخت مایع

الف- تعرفه گاز نرخی که پس از اعمال عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش‌افزوده معادل نرخ متوسط ریالی ماهانه صادراتی گاز با لحاظ نرخ تسعیر سامانه نیما باشد.

ب- تعرفه سوخت مایع نرخی که پس از اعمال عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده معادل نرخ متوسط ماهانه تحویل روی کشتی فوب خلیج‌فارس به لحاظ نرخ تسعیر سامانه نیما باشد.

ب- نرخ‌های مذکور در ابتدای هر ماه بر اساس قیمت‌های متوسط ماه قبل به‌روزرسانی و اعلام می‌شود.

ت- معادل حجم گاز یا سوخت مایع مورداستفاده واحد استخراج رمزدارایی که رفع تعهد ارزی متناظر با آن در سامانه بانک مرکزی تأیید شود گاز یا سوخت مایع با شصت و پنج درصد (۱۶۵)

نرخ تعیین شده در این بند به آن واحد استخراج رمزدارایی اختصاص می‌یابد که قابل‌انتقال به سایر واحدهای استخراج رمزدارایی می‌باشد.

تبصره1- نرخ فروش مدت قرارداد برای سرمایه‌گذاری در شیرین‌سازی گاز همراه (فلر) و همچنین هزینه‌ها و شرایط عبور (ترانزیت) و تحویل گاز شیرین از طریق شبکه سراسری برای استفاده در صنعت استخراج رمزدارایی بدون تبعیض با سایر مصارف مشابه می‌باشد.

تبصره2- بانک مرکزی موظف است با همکاری وزارت صمت حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه زیر ساخت‌های عرضه رمزدارایی توسط مراکز استخراج و دستورالعمل شرایط تعهد ارزی و دریافت و بهره‌مندی از تعرفه‌های حمایتی را تدوین و ابلاغ نماید.

تبصره3- مقدار تعهد ارزی سالانه مراکز استخراج رمزدارایی برای استفاده از تخفیف مذکور بر مبنای متغیرهای تغییرات سالانه توان پردازشی در جهان متوسط سالانه فناوری پردازشی جهانی (متوسط توان موردنیاز به‌ازای هر واحد پردازش) و میانگین سالانه نرخ رمزدارایی مربوط و فروش ریالی در قالب بسترهای معاملاتی مجاز داخلی به‌صورت سالانه توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صمت تهیه و به بانک مرکزی اعلام می‌گردد.

ماده8- وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظف‌اند زمان‌های محدودیت شبکه برق و گاز را برای استخراج‌کنندگان موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه در هر سال تعیین و ابلاغ نمایند. شرکت‌های تابع و وابسته این دو وزارتخانه موظف‌اند حسب مورد مصرف برق و گاز مراکز استخراج رمزدارایی را به‌ویژه در اوقات محدودیت شبکه برق و گاز اندازه‌گیری و در صورت عدم رعایت محدودیت‌های شبکه برق و گاز این واحدها را قطع نمایند.

ماده ۹- درصورتی‌که تخلفات موضوع این آیین‌نامه توسط دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵)

قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب ۱۳۸۶- با اصلاحات بعدی صورت گیرد. فرد یا افراد متخلف به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهند شد.

ماده10- کشف و شناسایی واردات، تولید، فروش نصب تجهیزات و مراکز استخراج رمزدارایی به‌صورت غیرمجاز توسط اشخاص حقیقی حقوقی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشمول دریافت پاداش و حق‌الکشف از دستگاه اجرایی ذی‌ربط و در چهارچوب قوانین و مقررات خواهد بود.

ماده ۱۱– مراکز استخراج رمزدارایی در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند مشمول مزایای مقرر در قوانین و مقررات مالیاتی خواهند شد.

ماده ۱۲- دستور العمل شرایط معاملات انتقالات سود سهم الشرکه عایدات سرمایه ای و همچنین برگشت اصل سرمایه خارجی توسط سرمایه گذاران خارجی در طرح استخراج رمزارزش توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صمت ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه تدوین و ابلاغ میشود.

ماده ۱۳- از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه شماره ۵۸۱۴۴ ت ۵۵۶۳۷ هـ مورخ ۱۳۹۸٫۵٫۱۳ به‌استثنای بند (۱) و نیز تصویب‌نامه شماره ۱۸۶۵۷۳ ات ۵۸۰۷۸ هـ مورخ ۱۳۹۹٫۷٫۳۰ لغو می‌شود.

رونوشت به دفتر مقام معظم رهبری دفتر رئیس‌جمهور دفتر رئیس قوه قضاییه، دفتر معاون اول رئیس‌جمهور دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام دبیرخانه ستاد کل نیروهای مسلح معاونت حقوقی رئیس‌جمهور معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور معاونت اجرایی رئیس‌جمهور دیوان محاسبات کشور دیوان عدالت اداری سازمان بازرسی کل کشور، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی امور تدوین تنقیح و انتشار قوانین و مقررات کلیه وزارتخانه‌ها سازمان‌ها و مؤسسات دولتی نهادهای انقلاب اسلامی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت و دفتر هیئت دولت ابلاغ می‌شود.

بمنظور مشاهده اصل آیین نامه استخراج رمز دارایی 1401 بر روی لینک پی دی اف زیر کلیک کنید :

آیین-نامه-استخراج-رمز-دارایی-1401

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

ویدیوهای مرتبط

محاسبه‌گر سود

بیت کوین

هش‌ریت (TH)

درآمد برای 1 روز با در نظر گرفتن هزینه استخر
BTC = USD
ساعت
روز
هفته
ماه

بزودی …