Skip to content
شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست ؟ کاربرد آن در دنیای کریپتو

شاخص ترس و طمع بیت کوین چیست ؟ کاربرد آن در دنیای کریپتو

شاخص ترس و طمع بیت کوین در بازارهای مالی یک ابزار تحلیلی است که میزان هیجانات و تغییرات روانی مشارکت‌کنندگان در بازار را نمایان می‌سازد. این شاخص به عنوان یک نمایانگر احتمال حرکت قیمت‌ها به دلیل حرکت طمع و ترس معامله‌گران شناخته می‌شود.

همچنین به طور معمول در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز به کار می‌رود. این شاخص اغلب به عنوان “شاخص Greed and Fear” شناخته می‌شود. در شرایطی که طمع بیش از حد غلبه داشته باشد، ممکن است بازار به سمت رشد ناپایدار حرکت کند و شاخص به ارقام بالا افزایش یابد.

به عکس، در صورتی که ترس غالب شود، بازار ممکن است به سمت کاهش حاد حرکت کند و شاخص به ارقام پایین برود. در نتیجه، شاخص ترس و طمع یک ابزار مهم برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حوزه بلاکچین است تا درک بهتری از روندهای بازار داشته باشند و تصمیمات مناسب‌تری در مورد معاملات خود بگیرند.

شاخص  ترس و طمع در حوزه کریپتو چیست ؟

فهرست ترس و طمع بیت کوین از سیگنال‌های اجتماعی و روندهای بازار برای تعیین احوال کلی بازار کریپتو، بر اساس بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بزرگ، استفاده می‌کند. این فهرست به نام شاخص شناخته می‌شود؛ زیرا از منابع داده‌های متعدد استفاده می‌کند و آن‌ها را در یک عدد ترکیب می‌کند.

 شاخص ترس و طمع به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

0-24: ترس افزایشی (نارنجی)

25-49: ترس (زرد/زردآلویی)

50-74: طمع (سبز روشن)

75-100: طمع افزایشی (سبز)

شاخص  ترس و طمع در حوزه کریپتو چیست ؟

چگونه از شاخص ترس و طمع در حوزه بیت کوین استفاده کنیم؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، بازار کریپتو گاهی اوقات متلاطم است. این به دلیل واکنش‌های سرمایه‌گذاران احساسی نسبت به بازار است. مردم ممکن است احساس FOMO (ترس ازدست‌دادن) کنند وقتی بازار در حال افزایش است، وقتی بازار کاهش می‌یابد، همچنین ممکن است ترسیده و سکه‌های خود را بفروشند.

بسیاری از تریدرها از شاخص به‌عنوان یک نشانگر بازار استفاده می‌کنند، یک ابزار که اطلاعاتی درباره بازار به آن‌ها می‌دهد تا به آن‌ها در ترید کردن هوشمندانه کمک کند. تجزیه‌وتحلیل احوال کلی و احساساتی که بازار را سوق می‌دهد، به بسیاری از تریدرها کمک کرده است تا بازار را پیش بگیرند.

اینجا روشی است  که سازندگان شاخص پیشنهاد می‌دهند که از آن برای کمک به ترید خود استفاده کنید:

1- ترس افزایشی ممکن است یک فرصت خرید باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران خیلی نگران هستند.

2- آزمایش تنها طمع ممکن است که سرمایه‌گذاران بسیار حریص هستند و بازار نیاز به اصلاح دارد.

چگونه شاخص ترس و طمع کریپتو محاسبه می‌شود؟

این شاخص توسط Alternate.me با استفاده از یک دسته از منابع محاسبه می‌شود: نوسانات، شتاب/حجم بازار، رسانه‌های اجتماعی، اولویت، و روندها. نظرسنجی‌ها همچنین درگذشته استفاده شده‌اند، اما در حال حاضر متوقف شده‌اند. همچنین، سیگنال‌ها بر اساس بیت‌کوین استفاده می‌شوند، اما احتمالاً به‌زودی کریپتوهای بزرگ دیگر مانند اتریوم نیز به شاخص اضافه خواهند شد.

نگاهی نزدیک‌تر به هر پنج سیگنال کلیدی:

1- نوسانات – افزایش نوسانات به‌عنوان نشانه‌ای از بازار ترسو استفاده می‌شود.

2- شتاب/حجم بازار – شتاب بازار فعلی با حجم فعلی مقایسه می‌شود. هنگامی که حجم خرید به تعقیب شتاب بلندمدت پیش می‌روید، نشانه‌ای است که بازار بیش از حد حریص شده است.

3- رسانه‌های اجتماعی – با استفاده از ابزار تحلیل احساس توییتر، نرخ تعامل بالا به‌عنوان شناسایی رفتار حریصانه بازار استفاده می‌شود.

4- اولویت – افزایش اولویت بیت‌کوین به‌عنوان نشانه‌ای از بازار ترسو که به دنبال یک دارایی ایمن می‌شود، درحالی‌که کاهش اولویت بیت‌کوین به‌عنوان نشانه‌ای از این است که بازار بیش از حد حریص شده و به سمت ارزهای دیگر مشکوک حرکت می‌کند.

5- روندها – از داده‌های Google Trends برای دیدن تعداد افرادی که درباره بیت‌کوین اطلاعات جستجو می‌کنند، استفاده می‌شود. افزایش در برخی از اصطلاحات جستجویی مانند ‘تلاش برای دست‌کاری قیمت بیت‌کوین’ به‌عنوان یک سیگنال ترسو در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که ‘پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین’ به‌عنوان مطلبی خوش‌بین‌تر در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل‌ها از شاخص ترس و طمع بیت کوین

تحلیل‌ها از شاخص ترس و طمع بیت کوین

این نمودار تاریخی از شاخص ترس و طمع بیت‌کوین از ابزارهای بیت‌کوین (BTC Tools) به‌دست آمده است. این نمودار نشان می‌دهد چگونه احساسات نسبت به بیت‌کوین در طولانی‌مدت تغییر کرده است، به‌خصوص از ژوئن 2019 تا اکتبر 2020.

همانطور که دیده می‌شود، این نمایه به‌طورکلی در محدوده طمع قرار دارد و به‌ندرت برای بیش از یک ماه به ترس شدید ناپدید می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که احساسات نسبت به بیت‌کوین با رویدادهای اصلی در کریپتو در دو سال گذشته هماهنگ بوده است.

می‌بینیم که نمایه در مارس 2020 به نقطه کمین خود رسید، زمانی که هرج و مرج دربارهٔ گسترش کرونا و فروش بازارهای مالی و بازارهای کریپتو، از جمله اتریوم، لایت‌کوین، ترا و ریپل، آغاز شد.

قابل‌توجه است که در فوریه 2021، پس از افزایش قیمت از ۱۰٬۰۰۰ دلار استرالیایی به ۵۰٬۰۰۰ دلار استرالیایی، به بیشترین نقطهٔ خود رسید. همچنین این دوره با فرصت‌های سودآور “تابستان دیفای” هم‌پیوند داشت. همانطور که مشاهده می‌شود، این نمایه بیش از یک ماه در آنجا ماند، تا اینکه اخبار مربوط به ممنوعیت استخراج ماینینگ در چین منتشر شد و ناگهان کاهش یافت.

در سطح کلان، این نمودار دو نکته مهم دربارهٔ نمایه ترس و طمعکریپتو را آشکار می‌سازد. اولاً، می‌تواند به‌سرعت تغییر کند هنگامی که اخبار منتشر می‌شود یا قیمت‌ها کاهش می‌یابد. ثانیاً، می‌تواند برای دوره‌های زمانی طولانی در سطح طمع و طمع مطلق باقی بماند.

در کل، نشان می‌دهد که احساسات نسبت به بیت‌کوین در دو سال گذشته به طور غالب مثبت بوده‌اند.

آیا این یک نشانگر کوتاه‌مدت یا بلندمدت است؟

همانطور که از نمودار تاریخی می بینید، شاخص ترس و طمع رمزنگاری به شدت با روند صعودی بلندمدت مطابقت ندارد.. بلکه، به رویدادها و تغییرات کوتاه‌مدت در بازار کریپتو واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از تریدرها آن را به‌عنوان یک نشانگر کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند تا به‌عنوان یک نشانگر بلندمدت. همان‌طور که انتظار می‌رود، این نشانگر به‌خصوص محبوب در میان تریدرها است.

چگونه می‌توانم احساسات خود را در زمان سرمایه‌گذاری کنترل کنم؟

نگاه به شاخص ترس و طمع در بازارهای رمزارز، ما می‌توانیم ببینیم که چگونه کل بازار ممکن است به‌صورت نا عاقلانه در دوره کوتاه رفتار کند. به‌عنوان سرمایه‌گذاران فرد، سؤال مطرح می‌شود: چگونه می‌توانم احساسات خود را کنترل کرده و اجازه ندهم طمع یا ترس تصمیمات سرمایه‌گذاری من را کنترل کند؟

در زیر برخی از استراتژی‌هایی آمده‌اند که بسیاری از تریدرها برای مدیریت احساسات خود در زمان تصمیم‌گیری از آن‌ها استفاده می‌کنند:

1- وقتی دیگران حریصانه عمل می‌کنند، خودتان ترسان باشید و وقتی دیگران ترسیده‌اند، خودتان حریصانه عمل کنید

2- بسیاری از تریدرها از این شاخص به‌عنوان یک راه برای پیروی از گفته و گوی وارن بافت در مورد “حریص بودن وقتی دیگران ترسیده‌اند و ترسان بودن وقتی دیگران حریصانه عمل می‌کنند” استفاده می‌کنند. به شاخص ترس و طمع رمزارزها توجه کنید تا ببینید آیا در احساسات بازار ارزهای دیجیتال گیر کرده‌اید.

3- مورگان استنلی به خوانندگان خود توصیه کرده است “از اطلاعات بی‌ارتباط و صداوسیما خود را خارج کنید و از تمایل به پیروی از جمعیت دوری کنید.”

4- از استراتژی سرمایه‌گذاری با میانگین هزینه دلاری استفاده کنید

5- استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) یک استراتژی محبوب در صنعت رمزارز است چرا که به حذف احساسات از سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. این استراتژی شامل انجام سرمایه‌گذاری‌های کوچک و منظم در طول زمان است، به‌جای سعی در زمان‌بندی با یک سرمایه‌گذاری بزرگ.

6- تنوع بخشیدن

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند “یک استراتژی ایجاد کنید که سرمایه‌گذاری‌های شما را در اقسام مختلف دارایی و وسایل سرمایه‌گذاری تنوع بخشد تا حداقل ریسک سامانه‌ای و خاص دارایی را کمینه کند.” آنها این را به‌عنوان یک راه برای کمک به مدیریت واکنش عاطفی شما در زمان نوسانات بازار می‌بینند.

چگونه می‌توانم احساسات خود را در زمان سرمایه‌گذاری کنترل کنم؟

 الهام‌بخش اصلی شاخص ترس و طمع در حوزه کریپتو ؟

شاخص ترس و طمع در حوزه کریپتو بیشتر الهام‌بخش از مفهومی است که در ابتدا توسط شاخص مشابه در کانال مالی CNNMoney مطرح شد. این الگو بر مبنای بررسی اختلافات نشانگرهای مختلف از میانگین‌های خود استوار است و به بازار سهام امتیازی جامع از 0 تا 100 اختصاص می‌دهد. در شاخص ترس و طمع کریپتو، الهام از این الگو به وضوح تداوم یافته و به‌عنوان یک ابزار ارزیابی برای درک وضعیت حرکت‌های بازار رمزارزها مورد استفاده قرار گرفته است.

از کجا می‌توانم به شاخص ترس و طمع کریپتو دسترسی داشته باشم؟

بسیاری از تریدرها این شاخص را به صورت روزانه مورد بررسی قرار می‌دهند زیرا توانایی ارائه یک نگاه سریع به وضعیت بازار را به آنها می‌دهد. زمانی که حداکثر میزان طمع یا ترس به دست می‌آید، آنها معمولاً این شاخص را به عنوان یک سیگنال مهم برای بررسی دقیق‌تر تمام سیگنال‌های ترید در نظر می‌گیرند. آنان به طور متداول به بررسی معیارهای مالی، از قبیل تقاضا و عرضه یا سرمایه بازار، می‌پردازند و گاهی اوقات نیز به تحلیل عمیق‌تر با استفاده از نشانگرهای زنجیره‌ای می‌پردازند.

چگونه از شاخص ترس و طمع برای درک حالت بازار استفاده کنید

شاخص ترس و طمع بر اساس یک مقیاس ساده از ۰ تا ۱۰۰ قرار دارد و به‌تبع آن با رنگ‌های مختلف کدگذاری شده است؛ به‌طوری‌که ۰ رنگ قرمز و ۱۰۰ رنگ سبز است.

زمانی که امتیاز قرمز است و به نزدیک صفر می‌رسد، این نشان‌دهنده ترس شدید است و ممکن است نشانگر نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین (BTC) و رمزارزها باشد که به افت قیمت بیشتر منجر می انجامد . در این نقطه زمانی، ترس در بازار رمزارزها بالاست و سرمایه‌گذاران ممکن است به‌صورت منطقی فکر نکنند.

هنگامی که امتیاز سبز است و به نزدیک ۱۰۰ می‌رسد، این نشان‌دهنده طمع شدید است و ممکن است نشانگر تحمل بیش از حد سرمایه‌گذاران بیت‌کوین (BTC) و رمزارزها به افزایش قیمت‌ها در آینده باشد.

پیشنهاد مطالعه: استخراج بیت کوین ( ماینینگ بیت کوین) چگونه انجام می شود؟

مزایای شاخص ترس و طمع بیت‌کوین:

۱. پویایی بازار را نشان می‌دهد:

شاخص ترس و طمع بیت‌کوین نمایانگر تغییرات طمع و ترس در بازار است. این اطلاعات به تاجین‌گرها و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا پویایی بازار را درک کنند و به تصمیمات مناسبتری در مواجهه با شرایط مختلف بپردازند.

۲. شاخصی برای ارزیابی رفتار بازار:

این شاخص به صورت کمیتی ارتباط طمع و ترس در بازار را نشان می‌دهد. این اطلاعات برای تحلیل رفتار بازار و تشخیص الگوهای ممکن بسیار ارزشمند است.

۳. پیش‌بینی نوسانات:

با تحلیل نوسانات قیمت بیت‌کوین و ترکیب اطلاعات مختلف، این شاخص می‌تواند به پیش‌بینی نوسانات بازار و تشخیص تغییرات سریع در رفتار سرمایه‌گذاران کمک کند.

۴. معیار برای تعیین وضعیت بازار:

از طریق ارزیابی حداکثر و حداقل نوسانات، حجم معاملات، و سایر عوامل مرتبط، این شاخص می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا وضعیت کلی بازار را درک کرده و به تصمیمات بهتری برسند.

۵. معیاری جهت اندازه‌گیری تراز طمع و ترس:

این شاخص به عنوان یک معیار کلی جهت اندازه‌گیری تراز طمع و ترس در بازار عمل می‌کند، که می‌تواند به سرمایه‌گذاران در انجام تحلیل‌های مقایسه‌ای و تصمیم‌گیری کمک کند.

این مزایا باعث می‌شود شاخص ترس و طمع بیت‌کوین یک ابزار مهم در دسته‌بندی و تحلیل بازارهای رمزارزها باشد

مزایای شاخص ترس و طمع بیت‌کوین:

معایب شاخص ترس و طمع بیت کوین :

۱. سطح سازگاری محدود:

این شاخص تنها یک نگاه سطحی به تغییرات طمع و ترس در بازار ارائه می‌دهد و جزئیات دقیق‌تر درباره علت این تغییرات را فراهم نمی‌کند. این سطح سازگاری محدود ممکن است در تحلیل دقیق‌تر و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر موثر نباشد.

۲. تأثیرات احتمالی ناشناخته:

تأثیرات و علل واقعی پشت تغییرات در طمع و ترس ممکن است ناشناخته باشند. برخی از عوامل ممکن است در تحلیل این شاخص دخیل باشند که به عنوان معیارهای مخفی مطرح نشده و یا تخمینی از آنها نداشته باشیم.

۳. تأثیرگذاری متغیرها:

از آنجا که این شاخص توسط چندین منبع داده مختلف تشکیل شده است، تغییر در یک یا چندین منبع ممکن است تأثیر قابل توجهی بر شاخص داشته باشد ولی نتیجه نهایی ممکن است به اشتباه یا نادرست باشد.

۴. وابستگی به داده‌های غیررسمی:

بسیاری از منابع داده برای ایجاد این شاخص اطلاعات غیررسمی مانند تحلیل احساسات رسانه‌های اجتماعی و جستجوهای گوگل را مورد استفاده قرار می‌دهند. این داده‌ها ممکن است دارای اشکالات و عدم قطعیت باشند.

۵. عدم استفاده از داده‌های زنجیره‌ای:

در مقایسه با برخی شاخص‌های دیگر، این شاخص از داده‌های زنجیره‌ای به نام “on-chain data” کمتر بهره‌مند می‌شود که ممکن است در تحلیل عمق‌تر بازار و حوصله‌ایتر راهنمایی نکند.

۶. تأثیر حرکت‌های کوتاه مدت:

این شاخص ممکن است به تغییرات حاصل از حرکت‌های کوتاه مدت بازار حساس باشد و نتواند تغییرات مهمتر و بلندمدت را به‌خوبی تجسم کند.

با این وجود، توجه به معایب این شاخص همواره باید به‌همراه توجه به مزایا و سایر اطلاعات بازار باشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

ویدیوهای مرتبط

محاسبه‌گر سود

بیت کوین

هش‌ریت (TH)

درآمد برای 1 روز با در نظر گرفتن هزینه استخر
BTC = USD
ساعت
روز
هفته
ماه

بزودی …