Skip to content
هزینه نگهداری ماینر چقدر است؟ محاسبه انواع هزینه استخراج

هزینه نگهداری ماینر چقدر است؟ محاسبه انواع هزینه استخراج

هزینه نگهداری ماینر یکی از اصلی‌ترین موضوعات اقتصاد استخراج ارز دیجیتال است که به صورت مستقیم بر درآمد حاصل از استخراج تاثیر می‌گذارد. از زمان پیدایش بیت‌کوین تا به امروز صنعت ماینینگ دستخوش تحولات بسیاری شده و دائما در حال توسعه است. امروزه ماینینگ به یک فضای کاملا رقابتی تبدیل شده و در نهایت ماینری که بتواند با سرعت بیشتری در فرایند استخراج بلاک‌های جدید ایفای نقش کند، پیروز این رقابت خواهد بود.

به بیان ساده‌تر فرایند ماینینگ منجر به اعتبارسنجی شبکه شده، عملکرد صحیح بلاک‌چین را محقق می‌کند و منجر به درآمدزایی ماینرها می‌شود. اما ماینینگ علاوه‌بر درآمد، هزینه‌هایی نیز دارد. اگر بخواهیم در قالب یک فرمول بسیار ساده بیان کنیم، سود حاصل از استخراج برابر است با درآمد ماینر منهای هزینه‌های آن. هزینه‌های ماینر نیز تنها به هزینه خریداری ماینر محدوده نشده و هزینه‌های جانبی دیگری را نیز در بر می‌گیرد.

این هزینه‌ها چه مواردی را شامل می‌شود؟ چه عواملی بر هر یک از این هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟ قیمت ارزهای دیجیتال، سختی استخراج، تهیه سخت‌افزارهای جانبی مورد نیاز، مصرف برق، کارمزد تراکنش‌ها و نرخ پاداش استخراج هر بلاک جدید مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌بایست در اقتصاد ماینینگ مورد توجه قرار گیرند. در این مطلب از استخر استخراج پارسه با ما همراه باشید تا ابعاد مختلف هزینه نگهداری ماینر را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

 بررسی کامل هزینه نگهداری ماینر

هزینه نگهداری ماینر با خرید ریگ ماینر

هزینه ریگ ماینر یکی از اصلی‌ترین‌ هزینه‌های ورود به فرایند ماینینگ است که در دسته هزینه نگهداری ماینر قرار نمی‌گیرد. اما یک هزینه اولیه مهم برای شروع استخراج ارز دیجیتال است. ریگ ماینینگ (Mining Rig) مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری است که برای انجام فرایند استخراج اسمبل شده و در کنار هم چیده می‌شوند. اصلی‌ترین عنصر ریگ ماینینگ کارت گرافیک آن است.

انواع کارت گرافیک توسط برندهای مختلف همچون NVIDIA به بازار عرضه شده‌اند که هر یک قدرت پردازشی متفاوتی داشته و به تبع در طیف‌های قیمتی متفاوتی نیز قرار می‌گیرند. هر چه توان پردازشی یک کارت گرافیک (GPU) بالاتر باشد، قیمت آن بالاتر است و معمولا عملکرد بهتری در فرایند استخراج دارد. هزینه خرید کارت گرافیک برای ریگ ماینر از 100 دلار شروع شده و به تناسب توان پردازشی آن تا چندین هزار دلار نیز می‌تواند باشد.

هزینه نگهداری ماینر با خرید ریگ ماینر

هزینه نگهداری ماینر با محاسبه مصرف برق ماینر

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های جانبی استخراج، هزینه برق و انرژی مصرفی ماینر است که نوعی هزینه ثابت در صنعت ماینینگ محسوب می‌شود. دستگاه‌های ماینر معمولا مصرف برق بالایی دارند. هر چه توان پردازشی ماینر بیشتر باشد، برق مصرفی آن نیز بالاتر است.

هزینه مصرف برق در مناطق مختلف متفاوت است. با توجه به بالا بودن تعرفه برق صنعتی، اگر توان پردازشی ماینر شما با تجهیزات تامین برق ماینر تناسب نداشته باشد، ماینینگ توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بنابراین، سود خالص از استخراج به طور مستقیم به میزان مصرف برق ماینر و تعرفه آن در هر منطقه بستگی دارد.

هزینه نگهداری ماینر و تهیه تجهیزات خنک‌کننده ماینر

ماینرها در زمان فعالیت از خود گرما تولید می‌کنند که منجر به افزایش دمای محیط می‌شود. یک ماینر برای این که بتواند عملکرد بهتری داشته باشد، باید در شرایط دمایی مناسبی قرار گیرد. بنابراین، لازم است سیستم‌های تهویه و خنک‌کننده نیز در محیط فراهم کنید تا جریان هوای گرم را به خارج انتقال دهند. تهیه این تجهیزات یکی دیگر از مواردی است که می‌بایست به عنوان هزینه نگهداری ماینر در نظر داشته باشید. این هزینه در مناطقی که به لحاظ اقلیمی گرم‌تر هستند و همچنین در فارم‌های استخراج بسیار بالاتر خواهد بود.

هزینه تجهیزات کنترل صدای ماینر

زمانی که ماینرها شروع به فعالیت می‌کنند، فن‌های تعبیه شده در آن‌ها به حرکت درآمده و اغلب صدای زیادی تولید می‌کنند. اگر این صدا برای ساعات طولانی تداوم یابد، بسیار آزاردهنده خواهد بود. بنابراین، لازم است برای آن چاره‌ای بیندیشید. یک راه حل روتین می‌تواند این باشد که ماینر را در محیطی که به لحاظ صوتی ایزوله شده، نگهداری کنید. در نتیجه، تهیه اتاقک آکوستیک نیز یکی دیگر از موارد هزینه نگهداری ماینر است.

هزینه نگهداری ماینر و تعمیرات آن

ماینرها برای این که بتوانند درآمدزایی خوبی داشته باشند، می‌بایست به صورت 24 ساعته روشن باشند. این استفاده متداوم از ماینرها به طور حتم منجر به استهلاک و بروز خرابی‌هایی در سخت‌افزار یا نرم‌افزار آن‌ها خواهد شد. هر زمان متوجه شدید که ماینر شما روشن نمی‌شود و یا هنگام فعالیت بیش از اندازه گرما تولید می‌کند، باید پیش‌فرض را بر این بگذارید که نیاز به تعمیر دارد. این تعمیرات می‌توانند بسته به میزان خرابی دستگاه، هزینه‌ متفاوتی داشته باشند و نمی‌توان به طور دقیق فرمولی برای محاسبه هزینه تعمیرات ماینر ارائه داد.

ماینرهایی که با استفاده از کارت‌های گرافیک فعالیت می‌کنند عموما نیاز به تعمیر اساسی ندارند. تنها لازم است همچون سایر وسایل الکترونیکی به خوبی از آن‌ نگهداری کنید و با رسیدگی روزانه آن را از گرد و غبار محیط پاکسازی کنید. سایر دستگاه‌های ماینر همچون ماینرهای ASIC در صورت آسیب دیدن هزینه‌ تعمیرات بالایی خواهند داشت.

وضعیت حاکم بر بازار کریپتو چگونه بر هزینه نگهداری ماینر تاثیر می‌گذارد؟

وضعیت حاکم بر بازار کریپتو چگونه بر هزینه نگهداری ماینر تاثیر می‌گذارد؟

با توجه به موضوعاتی که به آن اشاره شد، می‌توان دریافت که درآمد خالص ماینرها به طور مستقیم از هزینه‌های جانبی همچون هزینه نگهداری ماینر تاثیر می‌پذیرد. هزینه هر ماینر نیز به ویژگی‌های فنی و محیطی آن بستگی دارد. موضوع بدیهی این است که هر چه دستگاه ماینر شما از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره برده باشد، توان پردازشی بالاتری دارد و می‌تواند با سرعت بیشتری به استخراج رمزارز بپردازد.

این ماینرها عموما هزینه‌های جانبی بالاتری نیز خواهند داشت؛ چراکه با پیشرفته‌تر شدن ماینر، هش ریت آن افزایش می‌باید و به دنبال افزایش نرخ هش، مصرف برق ماینر نیز بالاتر می‌رود و تجهیزات خنک‌کننده پیشرفته‌تری نیز برای مراقبت از آن‌ مورد نیاز است. چنانچه این هزینه‌های جانبی با درآمد ماینر تناسب نداشته باشند، فرایند ماینینگ نه تنها سودی ندارد بلکه ضررده نیز خواهد بود.

با ورود ماینرهای پیشرفته به عرصه رقابت ماینینگ، سودآوری ماینرهای کوچک تداوم نمی‌یابد. بنابراین، اگر تمایل دارید به عنوان یک ماینر انفرادی و واحد به فعالیت خود ادامه دهید، به ناچار می‌بایست هزینه خرید دستگاه‌های ماینر پیشرفته و هزینه‌های جانبی نگهداری آن را متحمل شوید.

از سوی دیگر دولت‌های مختلف نسبت به صنعت بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال موضع‌‌گیری‌های متفاوتی دارند. برخی کشورها استخراج ارزهای دیجیتال را به صورت رسمی پذیرفته‌اند. برخی دیگر نیز نسبت به این موضوع حساسیت‌های به خصوصی نشان داده و هر گونه فعالیت مرتبط با ماینینگ را به صورت کلی ممنوع اعلام کرده و یا محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته‌اند.

در ایران ماینینگ یک صنعت کاملا شناخته شده‌است و اگر قصد ورود به این حوزه را دارید می‌بایست به صورت قانونی نسبت به دریافت مجوزهای لازم برای استخراج از وزارت صمت، اقدام کنید تا دغدغه ریسک‌هایی همچون توقیف تجهیزات ماینر و جرایم مالی سنگین را نداشته باشید.

عضویت در استخر ماینینگ چه تاثیری بر هزینه نگهداری ماینر دارد؟

اگر گمان می‌کنید که از پس هزینه‌های راه‌اندازی تجهیزات استخراج و هزینه نگهداری ماینر بر نمی‌آیید و یا نمی‌خواهید هزینه بالایی برای خرید یک دستگاه ماینر پیشرفته اختصاص دهید، می‌توانید با پیوستن به استخرهای استخراج در فرایند ماینینگ مشارکت داشته باشید.

مطالعه بیشتر: استخر بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟

هدف از ماینینگ این است که بتوانید با سرمایه‌گذاری اولیه، یک منبع درآمد غیر فعال داشته باشید. از همین روی، عضویت در استخرهای استخراج می‌تواند بخش عمده‌ای از هزینه‌های نگهداری ماینر را کاهش دهد و یک روش مناسب برای کسب درآمد از استخراج باشد.

با عضویت در استخر ماینینگ شما می‌توانید هش ریت دستگاه خود را با سایر ماینرها به اشتراک بگذارید و از این طریق خود را به ماینرهای قدرتمندتر ملحق کنید. در نهایت نیز پاداش استخراج به تناسب نرخ هشی که به اشتراک گذاشته‌اید، به شما داده خواهد شد.

ماینینگ با عضویت در استخرهای استخراج قطعا سودی برابر با زمانی که به صورت انفرادی ماین می‌کنید ندارد. اما سرمایه اولیه و ریسک بسیار پایین‌تری دارد و می‌تواند یک منبع درآمد تضمین‌شده محسوب گردد، هر چند که ممکن است مقدار کمی داشته باشد.


بیشترین سوالات کاربران در مورد هزینه نگهداری ماینر

یک دستگاه ماینر چقدر درآمد دارد؟

درآمد ماینر به عوامل مختلفی همچون نرخ هش، سختی شبکه و قیمت ارز دیجیتال استخراج شده بستگی دارد. هر چه نرخ هش ماینر بالاتر باشد، استخراج با سرعت بالاتری انجام شده و درآمد ماینر افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، افزایش سختی شبکه منجر به کاهش درآمد ماینرها می‌شود.

هزینه نگهداری ماینر در فارم چقدر است؟

این موضوع به طور مستقیم به بودجه سرمایه‌گذار ارتباط دارد. هر چه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد تبعا نیاز به وجود تجهیزات تهویه و خنک‌کننده نیز افزایش می‌یابد تا عملکرد ماینرها مختل نشود.

هزینه نگهداری ماینر در منزل چقدر است؟

برای محاسبه هزینه نگهداری ماینر در منزل می‌بایست مواردی همچون هزینه مصرف برق، هزینه اینترنت و هزینه تجهیزات خنک‌کننده مثل اسپیلت را در نظر داشته باشید. مقدار هر یک از این هزینه‌ها بسته به نوع دستگاه ماینر و توان پردازشی آن متفاوت است.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات

ویدیوهای مرتبط

محاسبه‌گر سود

بیت کوین

هش‌ریت (TH)

درآمد برای 1 روز با در نظر گرفتن هزینه استخر
BTC = USD
ساعت
روز
هفته
ماه

بزودی …